بازار آهن دوقطبی شد
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار فولاد در خرداد ماه روندی کم‌تحرک و دوگانه را تجربه کرد. از یک سو، شاهد رکود در بازار میلگرد و از سوی دیگر، ثبات نسبی در بازار شمش بودیم. تحلیلگران معتقدند که در صورت مساعد بودن برخی شرایط، قطعی برق احتمالی در تیرماه می‌تواند تا 500 تومان دیگر به قیمت میلگرد تا پایان ماه اضافه کند و کف قیمت را به 26 هزار تومان برساند...

آهن پرایس: با وجود افزایش 500 تومانی قیمت در برخی مقاطع، تقاضا به شدت تضعیف شده است. به نظر می‌رسد به دلیل تقارن انتخابات با شرایط فاند بازار، یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های تقاضا در تیر ماه امسال رقم بخورد.

در حال حاضر، ثبات نسبی در تمامی بخش‌های بازار داخلی حاکم است و جز تغییرات جزئی، شاهد تحولات خاصی نیستیم. رکود حاکم بر بازار، فعالان این حوزه را نگران کرده و چشم‌انداز آینده را مبهم ساخته است. بازار ارز هم کماکان در ثبات نسبی به سر می‌برد و قیمت دلار در کانال 58 هزار تومانی اعلام می‌شود؛ آخرین قیمت دلاربازار آزاد 58 هزار و 800 تومان برآورد شد.

رشد 91 درصدی معاملات شمش بلوم در بورس کالا

در تالار صنعتی بورس کالا در روز یکشنبه 27 تیرماه 1403، شاهد معامله 136 هزار و 500 تن شمش بلوم فولادی از مجموع 149 هزار و 675 تن حجم کل عرضه بودیم. این حجم معامله معادل 91 درصد از کل حجم عرضه را تشکیل می‌دهد.

قیمت میانگین موزون شمش 221 هزار و 179 ریال به ازای هر کیلوگرم (معادل 24 هزار و 330 تومان به همراه مالیات بر ارزش افزوده) اعلام شد که افزایش 735 تومانی نسبت به نرخ متوسط پایه داشت اما نسبت به نرخ معاملاتی میانگین موزون هفته گذشته (221 هزار و 671 ریال) کاهش 50 تومانی را ثبت کرد.

با توجه به افزایش قیمت 1500 تومانی شمش در هفته گذشته، نیمی از این افزایش (حدود 750 تا 800 تومان) در نرخ پایه عرضه هفته آتی لحاظ خواهد شد.

طبق آمار حجم عرضه شمش در بورس کالا نسبت به اردیبهشت ماه به نصف کاهش یافته است؛ که دلیل این کاهش، محدودیت‌های برقی و تمرکز بر انتخابات ریاست جمهوری عنوان شده است با این حال تقاضا برای شمش ضعیف است و احتمال دارد در هفته آتی نیز تقاضا به نرخ پایه اکتفا کند.

در واقع چشم انداز بازار به کیفیت معاملات شمش در هفته آتی بستگی دارد و محدودیت های برقی و تمرکز بر انتخابات از جمله عواملی هستند که بر بازار تاثیر می گذارند.

تحلیلگران بازار فولاد معتقدند که در صورت مساعد بودن تمامی شرایط، قطعی برق احتمالی در تیرماه می‌تواند تا سقف 500 تومان دیگر به قیمت روز میلگرد تا پایان ماه اضافه کند و کف قیمت این محصول را به 26 هزار تومان برساند.

با این حال، این امر به شرطی است که قیمت دلار روند صعودی داشته باشد و عرضه اعتباری میلگرد در روزهای چهارشنبه کاهش یابد؛ همچنین تا زمانی که رقابت بین خریداران نقدی و اعتباری محصولات ذوب‌آهن ادامه داشته باشد، اوضاع بازار تیرآهن بهبود نخواهد یافت اما در حال حاضر به دلیل ضعف تقاضا، بازار تیرآهن به هیچ پارامتری واکنش نشان نمی‌دهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در انتظار تیرماه سخت

تامین‌کنندگان اعتباری به دلیل سود سرشار از تامین مواد اولیه، محصولات را با قیمت پایین می‌فروشند؛ طلبکاران نیز برای وصول مطالبات خود مجبور به کاهش قیمت هستند ولی در مجموع، چشم‌انداز بازار فولاد در تیرماه با ابهامات زیادی روبه‌رو است.





:: برچسب‌ها: قیمت روز میلگرد , قیمت روز آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: